Az építkezés és a rombolás évszázadai

Út a fagyos pokolba: az orosz A-360-as sztráda

2015. június 10. - don-kanyar

Az autóút közlekedési viszonyai miatt több tucat ember lett öngyilkos. A sztráda hídjait eddig kilenc alkalommal semmisítette meg az árvíz, a fagy, az eső és a permafroszt.

lena1.jpgEgy átlagos nap ősszel az orosz A-360-os sztrádán. 

Valószínűleg a világ legveszélyesebb gyorsforgalmi autóútja az orosz A-360-as jelzésű, Lénának is nevezett észak-déli irányú 1235 kilométer hosszú közlekedési korridor, amely a jakutföldi Aldan környéki aranybányákat köti össze a kelet–nyugati irányú transz-szibériai vasútvonallal. A Nyever folyó melletti Szkovorodinótól Jakutszkig vezető „autósztráda” építését még a „nagy” Sztálin rendelte el 1924-ben, amelyet természetesen kezdetben politikai foglyokkal kezdtek el kiviteleztetni. A szovjet mérnökök számára a vontatott ütemben haladó építkezés ideje alatt végig nyilvánvaló volt, hogy az eleinte csak 683 kilométer hosszúra tervezett műút nagyon hamar tökre fog menni a permafroszt, a fagy, az olvadás, a belvíz és a talajcsúszások miatt. Érdekesség, hogy amikor 1933-ban a Kreml elrendelte a Jakutszkot elérő 552 kilométer hosszú második pályaszakasz építését, akkor a kilenc évvel korábban átadott útszakaszt már 814 helyen kellett javítani.

lena2.jpg

lena3.jpgA szövetségi autóút fele jelenleg nem más, mint egy hét méter széles saras földút. A több száz kilométeren keresztül hiányzó útburkolat mellett persze az is probléma, hogy a Léna folyón átívelő két „buhera hidat” hozzávetőleg ötévente szinte mindig legyalulta az árvíz és a jég-, így a sztrádát üzemeltető Rosavtodor cégnek 1958-tól 2012-ig eddig kilenc alkalommal kellett nagyobb lélegzetű felújítást elvégeztetniük rajtuk.

lena4.jpg

lena5.jpgA gigantikus építési költségek és a nagyszámú halálesetek miatt a vállalat hiába próbálta ez idő alatt több nagyobb méretű légpárnás komppal helyettesíteni az elmosott közúti-vasúti hidakat, 2013 júliusában a cégvezetés mégiscsak úgy döntött, hogy állami támogatással ismét felépítteti azt a 3,2 kilométer hosszú „gigahidat”, amely a 2015-ös előzetes számítások szerint 73 milliárd rubeljébe kerülne a központi költségvetésnek. A beruházás egyébként azért lenne ilyen drága, mert a híd pilonjait 120 darab 2 méter átmérőjű fúrt cölöpre építenék rá, amelyeket a geológiai viszonyok függvényében 160-180 méter mélységig kellene lefúrniuk. A tetemes költségek ismeretében a Kreml 2020-ig elhalasztotta az infrastrukturális projekt kivitelezését.

lena6.jpg

lena7.jpgA jakutföldi autósztráda tényleg a Pokol útja: ha a szélsőséges időjárás miatt a teherautókból elfogy az üzemanyag, a felkészületlen utazókat a fagy- és az éhhalál fenyegeti. Az A-360-as jelzésű közlekedési korridor mentén állítólag csaknem 120-140 autóroncs látható. Az orosz hírcsatornák szerint volt már olyan eset is, hogy az elakadt járművet inkább felgyújtotta a vezetője, csakhogy valahogy túlélje a csontig hatoló, mínusz 45 fokos hideget a mentőcsapatok megérkezéséig. Persze nem ez a jellemző. A teherautók vezetőinek egy része nyaranta inkább az öngyilkosságot választja a Pravda című orosz lap szerint, hogy munkáltatóik „ne a családjukon és közeli rokonságukon verjék le azt a több millió rubel értékű anyagi kárt, amely a lassú előrehaladás miatt a hosszú út során megromlott.”

lena8.jpg

lena9.jpgAszfaltozott szakaszok csak néhány helyen találhatók a sztráda mentén. Különös, hogy éppen ezeken a viszonylag ép részeken történik a legtöbb baleset, amelyet a szakértők azzal magyaráznak, hogy az off-road viszonyok után lanyhul a sofőrök figyelme. Nyáron személyautóval és mikrobusszal átlagban 23-26 óra alatt tehető meg a Nyerjungri és Jakutszk közötti 780 kilométeres szakasz.

lena10.jpg

lena11.jpglena12.jpglena13.jpgAz út egy részének az amortizálódását az egykori vasútépítési munkálatokkal is összefüggésbe hozzák a szakértők: az építőanyagokat ideszállító teherautók súlya alatt az út hamar tönkrement és a belvíz miatt újra elmocsarasodott. Bár Moszkva a tetemes építési költség ellenére (eddig) anyagilag nem támogatta a Léna feletti híd újbóli megépítését, ám 2014-ig 228 kilométer hosszú útszakaszt mégis felújíttatott, amelybe 78 darab, összesen 2176 méter hosszú átereszt, vízelvezetőt is beépítetett. A Kreml tervei szerint a Léna-út 2022-ig fog teljes hosszában megújulni és kibővülni az Ohotszki-tenger partján elnyúló Magadan kikötőjéig.

Jamrik Levente

Ha ehhez a cikkhez hasonlóan további hátborzongató sztorikat szeretnél meghallgatni, érdekes udvarokat, rejtjeleket megnézni Budapesten, akkor érdemes most vasárnap eljönni a "Budai Várnegyed titkai" című túránkra, amely Június 14-én (vasárnap) du 2-kor kezdődik a Várszínház elől.

- NEVEZETES GYILKOSSÁGHELYSZÍNEK
- TITKOS LESZBIKUS KÖZPONTOK
- 1849-ES, 1944-ES KÉMKÖZPONTOK
- A GESTAPO ÉS AZ SS FŐHADISZÁLLÁSAI
- HÍRES EMBEREK SZERELMI FÉSZKEI
- POLITIKAI OKOKBÓL LEBONTOTT HÁZAK
- KÍSÉRTETJÁRTA ÉPÜLETEK
- IRODALMI ÉS OKKULT SZALONOK
- REJTJELEK A HOMLOKZATOKON
- ELÁSOTT ARANYKINCSEK NYOMÁBAN
- ELFELEJTETT HŐSÖK ÉS ANEKDOTÁK

A nagyszámú érdeklődés miatt a túrára regisztrálni kell az artistfama@gmail.com email címen, vagy a 30-434-66-80 számon. A túra 3500 Ft-ba kerül személyenként. 
Bővebb infó a túráról az Index.hu cikke: http://index.hu/kultur/eletmod/2014/04/16/var_os_tura/  Esőnap nincs. var_3.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://falanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr607531642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xentis 2015.06.11. 08:31:51

Ez ám a kaland nem a Route 66 :) mennyi vodkát vihetnek a sofőrök az útra?

Pa Lee 2015.06.11. 14:23:55

Hull a hó
Fú' a szél
Dimitrij Lénáról mesél
Hallgatom, s Lénát látom az ágyamon
Akkor még várt s a trojka szállt a friss havon

civil 2015.06.11. 14:27:40

"A teherautók vezetőinek egy része nyaranta inkább az öngyilkosságot választja a Pravda című orosz lap szerint, hogy munkáltatóik „ne a családjukon és közeli rokonságukon verjék le azt a több millió rubel értékű anyagi kárt, amely a lassú előrehaladás miatt a hosszú út során megromlott.”"
Mi romlott meg? Az anyagi kár romlott meg?
Csak élő emberek családtagjain verik le az anyagi kárt? De ha még él, miért a családot keresik? Öngyilkosság esetén megbocsájtanak a családnak? Tényleg?
Ezt újra kellene fogalmazni...

٩(͡๏̯͡๏)۶ 2015.06.11. 14:35:27

LOL, hol van itt az út? :D

HowAreYouOneAVetésün? 2015.06.11. 14:36:33

Kellene csinálni egy rakás hatalmas előregyártott vasbeton ponton-elemet 3m széles, 3m hosszú 3 méter magas, belül üregesek, alul pedig húsz centi vastag 2m hosszú vasbetonkarók lennének. Lerakni és összekapcsolni legalább 10 cm vastag acélcsapszegekkel, egyiket a másik után, minden sávra egyet, 100m-knet lehorgonyozni. ha megvan, zúzott kő majd aszfalt mehet rá.

Kovacz Lojzi 2015.06.11. 14:47:13

Elgondolkodtató az öngyilkosságok kérdése. Gyanítom hogy ez csak legenda. Ha valaki megöli magát a kár szertefoszlik? A megbízóknak is tisztában kell lenniük az állapotokkal így gyaníthatóan nem küldenek közúton olyat ami megromlana. A videó jó de jobb lenne zene nélkül. Tudom nem ti csináljátok.

Acsabi44 2015.06.11. 15:35:22

már jön a Spintires mod :DD

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.06.11. 15:48:26

@HowAreYouOneAVetésün?: Ha mocsár van, akkor mocsár van. Ott az is el fog süllyedni, ami 3 méteres, az is, ami 10-15-20 méteres. Kb. olyan, mint amikor valaki kitalálta, hogy mekkora ötlet a Mont Blanc tetejére csillagvizsgálót építeni, elvégre az állandóan fagyott. Tényleg az, kivéve, ha van rajta egy épület, ami megolvasztja. Úgyhogy a csillagvizsgáló pár év alatt szépen eltűnt, és majd Köbükiék fognak neki örülni, ha pár ezer év múlva kijön a gleccser alján. :-)
Az egyetlen, amit lehet csinálni, az a víz elvezetése, talajcsere, és egy javított talajút kialakítása. (Beton-aszfalt ide nem való.) De -miként Tinman is megjegyezte- 1200 km hosszon keresztül mindez nem játék és nem aprópénz. És feltehetőleg ez nem az a környezet, ahol évi 12 hónapban lehet építkezni. Májusra talán már kiolvad a talaj, gondolom októberben már fagyott, közben meg sár van.

terrer 2015.06.11. 15:54:57

@HowAreYouOneAVetésün?: aha, nagy ötlet... aztán elsüllyedne az egész a mocsárban a p.csába! A mocsár nem 3, de 30 méter magas betonépítményt is szemrebbenés nélkül el tudna nyelni! Nem a méret a lényeg, hanem először is kellene egy jó vízelvezetés. Utána meg a jólbevált módszer: terméskő, aztán több rétegben egyre kisebb szemcseméretű kavics.
Minek folyton új marhaságokat kitalálni, mikor az ezeréves technológiánál még nem találtak ki jobbat? A vízelvezetés a dolog kulcsa, anélkül nem lesz jobb itt soha semmi, rakhatnak oda templomtornyokat is útalapnak.

tb79 · http://www.ukulele.hu 2015.06.11. 15:59:20

Érdekes kis cikk, bár a "permafroszt" szó akár ki is maradhatott volna. Csúnya :-P.

fda 2015.06.11. 15:59:28

Mondjuk az is hülye, aki 1000 kilométeres útra elindul úgy, hogy tudja pontosan, fél méteres sárban fog haladni. És azt is tudja, van-e lánctalpas terepjárója...

Ilyen erővel a Balatonon is megpróbálhatnánk átmenni autóval, hátha sikerül. Igen, tudom, volt aki Hummerrel megpróbálta :-)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.06.11. 16:11:42

@fda: Arról nem is beszélve, hogy itt a probléma alapja épp az, hogy nem annyira perma az a froszt. :o)

'it's cool to know nothing' 2015.06.11. 16:14:59

Lehet olcsóbb lenne egy 1200 km hosszú műjég hűtést kiépíteni, hogy ne olvadjon fel :)
A permafrostnak nem az a lényege, hogy csak a felső kb. fél méter olvad fel nyáron? Alatta marad a fagyott talaj, az meg gondolom elbír egy járművet, illetve lehet rá útalapot építeni.
Akkor minek kell mély alap? Gondolom a képek nem a permafrostos területen készültek, ez csak sima mocsárvidék, ami tényleg elnyel mindent.

firg_firg 2015.06.11. 16:27:53

Gyorsforgalmi? Sztrada?

Mi van?

Kopi3.14 2015.06.11. 16:37:22

@terrer: Tulajdonképpen egy rohadt nagy ponton még működhetne is. Komoly korlátozásokkal-sebesség, tengelyterhelés, követési távolság, stb.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.06.11. 16:54:58

@Kopi3.14: Ja, csak léket ne kapjon az út, mert akkor megy le, mint a Titanic. :-)
Azért abban az "útban" lehet egy-két dolog, ami ha bekerül a ponton sarka alá, a tetején meg egy 40 tonnás kamion megy át, akkor kilyukad. A rozsdáról nem is beszélve. Volt szerencsém egy évet pontonozni az MN6119 üdülőtáborában, az a parti elem nem egy jáccós darab volt. Kb. 4 méteres lehetett, önsúlya talán 7 tonna. Vajon hány kilométernyi ilyen mocsár van arrafelé?

gchg 2015.06.11. 17:37:11

@'it's cool to know nothing': Globális felmelegedés: a permafroszt nyáron már nem marad fagyott.

Szaudi Herceg 2015.06.11. 17:38:08

Páran itt vagy olvasni nem tudnak, vagy szöveget értelmezni, esetleg a fizikát nem ismerik.
A ruszkik meg ezt a hármat együtt "tudják", azaz nem tudják...
A fentebb említett üreges betonkocka, akármilyen meglepő is, a sárban-mocsárban úszna a felszínen, mint egy "rohadt nagy ponton", szóval jó ötlet. Csak télen kellene felszedni, mert akkor a talajba belefagyva sajnos összeroppantaná a fagy. A talajcsere + vízelvezetés megoldás lenne, de több méter mélyen kellene. Nyilván mérlegelték, hogy annyit nem ér az egész, aki meg ezt mérlegelte, úgyse ott lakik (mint az egykori budapesti polgármester, aki budakeszin lakott ugyebár...) és nem is jár arra, max. repülővel vagy helikopterrel.
Talán olcsóbb megoldás lenne magaslati út, azaz bőven a kiolvadási határ alá levert cölöpökre építeni, a kínaiak ha jól emléxem csináltak már hasonlót talán vonatsínnel. De mint említettem, aki ezt eldönti, az inkább leszarja.
Én nyaranta úttörőtáborba jártam, telente meg szánkózni a hegyre, viszont "A teherautók vezetőinek egy része nyaranta inkább az öngyilkosságot választja"... telente meg feltámad, vagy mi a rosseb?

HowAreYouOneAVetésün? 2015.06.11. 17:38:12

@terrer: nem süllyedne el, mert a 3x3x3ms betonpontonok belül üregesek és a bruttó fajsúly <1tonna/m3 tehát a felszínen lebegne. 100mként azért le kéne horgonyozni az összecsapszegelt betonpontonokat.
Ami a kilométerenkénti építési költségeket illeti alighanem alatta maradna a magyar autópályák építési költségeinek :)

Tiszteltetem Brüsszelet 2015.06.11. 17:56:55

Aki erre jár, tudja mire vállalkozik (és milyen évszakban) Probléma csak akkor van ha nem a szokványos, évszaknak megfelelő az idő.

A Totalcar stábja egy sima Mazda3-mal jött Vlagyivosztokból Moszkvába, minden gond nélkül, nagy átlagsebességgel.

Szóval nem az az általános hogy az Ural tengelyig a szarban küzd.

lifelike 2015.06.11. 20:13:32

de miért nem építenek új utat egy megépíthető útvonalon? lehet h hosszabb lenne de létezne

terrer 2015.06.11. 20:13:44

Pontonépítés előtt a fizikakönyv átlapozása tényleg jól jönne pár embernek:-) Láthatólag nem tanultak reológiai alapfogalmakat, nem tudják, milyenek a nyíróerő hatására változó viszkózus anyagok, nem hallottak arról, hogy Arkhimédesz törvénye csak a felhajtóerőhöz képest elhanyagolható viszkozitású (belső súrlódású) folyadékokban működik. Nos, kapaszkodjatok meg, felebarátaim, de az a sűrű sz.rszerű cucc a képeken - nem ilyen.
Ezért van az is, hogy míg a víz tetején szépen tudunk lebegni, ha teleszívjuk a tüdőnket, a mocsárban viszont megsz... szívhatjuk. Meglepő módon - belefulladunk:-o.
Próbálja csak ki bátran, aki nem hiszi, menjen rá (javaslom a Fertő-tó egyes részeit, de a házi pöcegödör is jó), szívja tele magát, mint a jóképű pulykakakas, és várja, hogy majd lebegjen:-) De végülis az evolúció rostáján is ki kell valakinek esni:-))) Vagy kérdezze meg a maffiát, hogy a készülő betonba (amely sokkal sűrűbb a víznél, tehát a ti gondolataitok alapján méginkább kéne rajta lebegnünk) dobott besúgók meddig úsznak a tetején...
Elárulom annak, akit még sose dobtak folyós betonba: nem valami sokáig:-)
No, ezt azért át kéne gondolni picit, a pontonos víziók előtt. Mert a pontonok csak idő kérdése, de olyan szépen elmerülnének a mocsárban maguktól is, mindenféle jármű nélkül, hogy sikoltozó öröm lenne nézni:-)
Szakkönyveket forgatni pedig nem bűn.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.06.11. 20:13:52

A wikin azt írják, hogy tavaly leburkolták az utolsó problémás szakaszt is, így a fenti képeken látható helyzetek már nem fordulnak elő.

Viszont Jakutszk a Léna folyó túlsó partján van, mint az út. Híd nincs. Nyáron van komp, amikor befagy, át lehet hajtani, de jégzajláskor (hónapokig) egyiket sem.

csaLogÁNY 2015.06.11. 20:33:25

@HowAreYouOneAVetésün?:
Egy baj van csak. A beton az már csak olyan hülye anyag, hogy képes arra, hogy átengedje a vizet...
Milyen falvastagságú lenne a 3x3x3 betonkockád?

átlátó 2015.06.12. 09:40:12

Hunyjuk be a szemünket, oszt haladjunk.

devilstrueface 2015.06.12. 09:40:42

hahaha, google utca kép is van az elejéről
https://www.google.hu/maps/@54.02695,124.191232,3a,75y,338.04h,73.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1sdwE9Z8WuhE2CKQpAVHwT6A!2e0

Свобода 2015.06.17. 22:36:08

@Tiszteltetem Brüsszelet: A Vlagyivosztok-Moszkva út Szibéria déli részén halad, ahol vasút is van. Ez arra merőlegesen megy északnak sok száz kilométert. Egészen más dimenzió.

noirp 2015.07.17. 16:29:00

Édes Istenem, az oroszok és a technika...