Az építkezés és a rombolás évszázadai

Az Astoria titkos 61-es vágánya

2014. március 07. - don-kanyar

New York elhagyott metrómegállói és alagútjai közül a legtitkosabb és leghírhedtebb a 61-es vágány, amelyről a mai napig különböző városi legendák élnek. metro1.jpg

A titkos metróalagút és a híres MNXC 002 számozású kocsi (Fotó: Laughingsquid.com)

Az Astoria alatti titok

 

A titkos metróalagutat az 1871 és 1913 között kivitelezett, félig a föld alatt működő New York-i Nagyállomás (Grand Central Terminal) teherrakodó mellékpályaudvarának, illetve az egyik gőzerőművének szánták az építői. A 49., és az 50. sugárutak mentén, pontosabban alattuk kiképzett műtárgy feladata így kezdetben az Adams Express Company csomagküldő szolgáltatásának föld alatt történő logisztikai kiszolgálása, illetve a Con Edison nevű társaság gőz-, majd villamos meghajtású mozdonyainak transzformátor- és akkumulátor feltöltése volt. (A peronok száma alapján a világ legnagyobb pályaudvarának másik titkos föld alá rejtett erőművét még 1918-ban adták át a Lexington sugárút alatt.) A platformot és két pár sínjét soha nem használták, illetve nem is tervezték személyszállításra. A három rámpával rendelkező titkos teherpályaudvart 1929-ben kötötték össze a felette ekkor átadott Waldorf Astoria szállodával egy jól álcázott lépcsőházzal, illetve egy teherlifttel-, amelynek bejáratai a 49.-ik és az 50. sugárutakról nyílnak. A háromemeletes, a földfelszín alatt 10 méterre kiképzett műtárgyat a II. világháború ideje alatt M42 kódnévvel illették.

metro10.jpgFöld alatti vasútbirodalom (Fotó: Columbia.edu)

metro8.jpgmetro9.jpgAz M42 kódjelű titkos erőmű (Fotók: Enticingthelight.com)

A titok, ami nem titok

 

A titkos létesítményről először a New York Times számolt be 1929. szeptember 8-ai számában. A cikk arról szólt, hogy a hotel alkalmazottai a szálloda vagyonos vendégeinek az autóit mindig egy speciális kialakítású, 6 méter széles teherlifttel szokta leszállítani a föld alatti pályaudvarhoz, ahonnan a kocsikat vasúti szerelvényre felpakolva vagy a Pennsylvania, vagy a Nagyállomás alatt kiképzett garázsokhoz szállították tovább. Igény esetén a szállóvendégek is a gépjárműveikkel együtt utazhattak, hogy a város metró- és vasúti hálózatát felhasználva, szinte bármelyik New York-i állomáson (például Rye, Harrison, New Rochelle vagy Larchmont) ismét a földfelszínre emelhessék a gépkocsikat. A New York Times szerint ezt a szolgáltatást John J. Pershing tábornok, Pulitzer-díjas író használta először 1938 februárjában, amikor is szívroham következtében az orvosok már az Astoria alatti 61-es vágányon a kórház felé zötykölődve elkezdték a főtiszten az életmentő műtétet.metro4.jpg

metro5.jpg

metro2.jpg

Politikusok menekülési útvonala

 

A Waldorf saját metróvonalát Franklin D. Roosevelt amerikai elnök többször is használta. Az USA 32. vezetője miután 1944. október 21-én megérkezett New Yorkba egy négyórás autós városnézést követően, akkor annak befejezéseként az Astoriában szállt meg. Mivel Roosevelt polióban (járványos gyerekbénulásban) szenvedett-, mely deréktól lefelé teljesen megbénította- így betegségéről sem politikai ellenfelei, sem az újságírók, sem Amerika állampolgárai nem tudhattak. (Ennek ellenére készültek olyan felvételek az elnökről, ahol tolószékben látható.) A titok fenntartása érdekében az elnök és emberei a Waldorf Astoria alatti 61-es számú vágányt a Hyde Park alatti vasúti járat felől közelítették meg. Ugyanezt a szárnyvonalat használták másnap, október 22-én is, amikor a páncélozott, 6000 kilós, nyitott tetejű Pierce Arrow típusú autójukkal visszahajtottak, hogy egy Hyde Parkhoz közeli szállodában megrendezett vacsorameghívásnak eleget tegyenek. Érdekes fintora a történelemnek, hogy Rooseveltnek október 24-én már Washingtonba kellett volna egy délutáni sajtótájékoztatón megjelennie, ám az elnök egészsége pár nap alatt a Waldorf Astoriában annyira legyengült, hogy október 23-án szívműtétet kellett rajta végrehajtani. Egyes visszaemlékezők szerint a beavatkozást már a 61-es vágányon közlekedő vonaton el kellett kezdenie az orvosoknak.

metro6.jpg

A műtétnek helyet adó ALCO gyártású vasúti kocsi a második világháború után végleg „leparkolt” a szálloda alatti állomáson. A vagont és a 6000 lóerős mozdonyt 13 centiméter vastag vaspáncél borítja, az ablakok pedig több rétegű üvegborításúak. Annak idején csak így lehetett golyóállóvá tenni a szerelvényt. A vasúti kocsi kialakításából a szakértők arra következtetnek, hogy az fegyveres őrséget is szállíthatott. A vagon az MNCX 002 számozással rendelkezik, melyben az X azt jelzi, hogy nem a New Yorki Közlekedési Vállalat birtokában, hanem az USA kormányának tulajdonában állt, így szinte biztosak lehetünk benne, hogy ez a Waldorf-Astoria alatt látható vagon ugyanaz, mely annak idején Roosevelt elnököt szállította, s ahol a szívműtétjét elkezdték.

metro7.jpg

A Rooseveltet szállító vasúti kocsi (Fotó: Enticingthelight.com)

A hotel alatti vasútállomás létet miután a közlekedési cég 2001-ben elismerte, így nagy ritkán megengedik a látogatását. A titkolózás mögött az állhat, hogy a Waldorfban megszálló hírességek, politikai személyiségek, gazdagok alkalmanként még mindig használják és ezen az útvonalon hagyják el New York City-t. Jó példa erre Douglas MacArthur tábornok 1951-es, Adlai Stevenson illinoisi szenátor, elnökjelölt 1952-es, illetve az ifjabb George Bush amerikai elnök egyik 2009-es „menekülése” is.

Jamrik Levente

KÖZKÍVÁNATRA IDÉN IS LESZ A CSAK SZUPERLATÍVUSZOKBAN JELLEMZETT "BUDAI VÁRNEGYED TITKAI" TEMATIKUS TÚRA, AMELY KERETÉN BELÜL MEGNÉZÜNK TÖBB,

- NEVEZETES GYILKOSSÁGHELYSZÍNT
- TITKOS LESZBIKUS KÉJLAKOT
- 1849-ES, 1944-ES KÉMKÖZPONTOT
- A GESTAPO ÉS AZ SS FŐHADISZÁLLÁSAIT
- HÍRES EMBEREK SZERELMI FÉSZKEIT
- KÍSÉRTETJÁRTA ÉPÜLETEKET
- IRODALMI ÉS OKKULT SZALONOKAT
- REJTJELEKET A HOMLOKZATOKON, STB.

A MÁRCIUS 9-ÉN DÉLUTÁN 2-KOR KEZDŐDŐ TÚRA 3500 FT-BA KERÜL SZEMÉLYENKÉNT. A NAGY ÉRDEKLŐDÉS MIATT ELŐRE KELL JELENTKEZNI VAGY AZ ARTISTFAMA@GMAIL.COM CÍMEN, VAGY A 30-434-66-80 TEL. SZÁMON

A TÚRA A VÁRSZÍNHÁZ (SZÍNHÁZ UTCA 1-9) ELŐL INDUL (SÁNDOR-PALOTA MELLETT) ÉS A BÉCSI KAPU TÉRNÉL FEJEZŐDIK BE.
2014 BUDAI VÁRNEGYED TIKAI TEMATIKUS, ALTERNATÍV TÚRA.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://falanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr215848589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2014.03.08. 18:07:45

Ha valaki kivancsi ra es arra jar, akkor a Central Station also szinti peronjairol belatni ezekre a tarolovaganyokra, mivel pont szemben vannak a legkeletibb utasperonokkal. De az indulo vonatok is itt haladnak el, par oszloppal odebb. Igazabol az allomasepulet mogotti teljes felhokarcolo negyed a vaganyok folott van, egeszen az alagutkijaratig fent eszakon. Az allomas beasasa utan egyszeruen csak beepitettek folotte a teret es amikor a fenti fonton balra levo raktar helyere szalloda epult, akkor az allomas ragaszkodott a teherliftjehez meg a lepcsohazhoz, ezert beepitettek a szallodaba, de az utcara nyilnak. (jelenleg ez az also szint egyik veszkijarata)

A titkos eromu valojaban elektromos alallomas es 2001-ben meg errol ment a teljes palyaudvar. Aztan azota modernizaltak es par kisebb szekreny atvette a szerepet. (az elso kepen a szurkek az uj cuccok, a fekete pultok es a nagy gepek az eredeti mult szazad eleji felszereles)

rgabo 2014.03.08. 21:47:29

49-ik utca inkább :)

East Coast Rulz 2014.03.08. 21:47:57

New York-ban nincs Hyde Park.

Mercel 2014.03.09. 10:38:16

Hello!

Ez megint egy nagyon jó poszt, köszi.
De.. nem lehetett volna kicsit bővebben?

"Frigyes"

iSten 2014.03.09. 11:43:10

Pershing tábornoknak és Rooseveltnek is ezen a vonalon kezdték meg a szívműtétét? Érdekes egybeesés. Izgalmas cikk valóban, köszi!

Phteven 2014.03.09. 11:43:18

"villamos meghajtású mozdonyainak transzformátor- és akkumulátor feltöltése volt."

Ez viccesen hangzik így. Akkumulátort lehet tölteni, no de transzformátort?! :-)

East Coast Rulz 2014.03.20. 12:00:59

Hello don-kanyar,

Probaltam valaszolni a linkjeidre, de valamiert nem latszodnak a kommentek. Ha esetleg kesobb duplikalodna akkor bocsi.

A ket linked valoban, ketto, NY allamban talalhtao Hyde Park-rol irnak, de mindketto ugy 2 orara van NYC-tol amirol az eredeti bejegyzesed szol.

a szürkebarát ötven árnyalata 2014.03.20. 12:01:35

@0xFFFF: Nem, átkeresztelték, mert egyesek állandóan összekeverték egy ugyanolyan nevű londoni parkkal.