Az építkezés és a rombolás évszázadai

Ma is szigorúan őrzött Horthy-liget bunkervárosa

2013. június 14. - don-kanyar

Több mint 2300 ember életét mentették meg a szigetszentmiklósi Dunai Repülőgépgyár területén felépült óvóhelyek. Az egyik találatot is kapott… DUNAI REPÜLOGÉPGYAR CÍMLAP.jpg

A Dunai Repülőgépgyár (DRGY) törzsszerelde csarnoka 1944-ben és napjainkban. Felül a DRGY és a Messerschmitt gyárak korabeli logói. (Fotó, Grafika: Falanszter.blog.hu)

Gyár a prérin

A Weiss Manfréd Konszern vállalatcsoport 1941. július 1-én alapította meg az állammal karöltve a Dunai Repülőgépgyár (DR) Rt.-t. Az alakuló közgyűlés igazgatósági tagjainak dr. Grynaeeus Dezső, a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank ügyvezető igazgatóját; Korbuly Károly a DR igazgatóját; dr. Lázár Andor volt igazságügyi minisztert, vitéz Nagybaczoni Nagy Vilmos tábornokot; vitéz ruhmwerti Rapaich Richárd vezérezredest; báró Weiss Alfonz és báró Weiss Jenő gyárosokat választották meg. Az egy évre kinevezett felügyelőbizottság tagjai báró Korányi László, moóri Kőnig Jenő és sárdi Székely Tibor lett.

A cégvezetés a gyártelep helyszínének a Szigetszentmiklós határban elterülő 79 katasztrális hold 1289 négyszögölnyi, zömmel erdőből, kisebb mértékben szántókból álló területet szemelte ki, amelyhez további 84 katasztrális holdat is kibéreltek a helyi református egyháztól. A 6 millió pengős alaptőkéből és 4 millió pengő állótőkéből megalapított gyár területének megvásárlása után törvényszerűen felmerült egy, az üzemhez tartozó új gyári repülőtér létesítésének gondolata is. Ezt a helyszínt Tököl mellett találták meg a szakemberek. Ez további 228 katasztrális holdat jelentett. A vásárlás, az 1952. december 31-ig szóló haszonbérlet, illetve a kártérítés ellenében kisajátított területeket egységesen a Horthy-liget elnevezéssel illették. A 95 millió pengős bankhitelből felépített gyár az 1931. évi XXI. törvénycikkely alapján egyébként 15 évre szóló maximális illeték- és adókedvezményt kapott. 

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR1_1.jpg

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR5.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR2.jpg

A Sailer István építész tervei alapján kivitelezett repülőgépgyár I-es (alkatrészüzem) és a II-es (sárkányszerelde) számú műhelycsarnokainak építési munkálataival 1942 januárjában lettek kész. Ezekben a csarnokokban ekkor már 283 (decemberre 3653) főnyi munkás és 10 (decemberre 1036) tisztviselő dolgozott. Öt hónappal később (1942. Június 25.) a III-as számú (törzsszerelde ) épület már 98 százalékos készültségi szinten állt. A IV-es (kormányszerelde) és az V-ös (végszerelde) számú csarnokok betonozásai teljesen elkészültek, a falazási és vakolási munkálatokkal 90 százalékban voltak kész. A központi erőtelep kazánházának betonozását is befejezték, a turbinaház, a mozdonyszín, a transzformátorház, szivattyúház és a szennyvíztisztító-üzem betonmunkálatai pedig már folyamatban voltak. A gyár csatorna- és elektromos rendszerét, valamint a csendőrlaktanyát már korábban felavatták. Az év végéig átadták a VI-os (javítóműhely), a VII-es (berepülő-csarnok), a VIII-as (igazgatósági épület), a IX-es (motorszerelde) és a X-es (általános üzem) műhelyt is. Horthy-liget épületeit egyébként programszerűen, mindenféle késedelem nélkül, határidőre adták át a Weiss Manfréd Acél- és Fémművei Rt., illetve a Weiss Manfréd Repülőgép- és Motorgyár Rt. szakmunkásai.

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR3.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR4.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR6.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR7.jpg

 

Vitéz Hellebronth Vilmos repülőgépipari kormánybiztos irányítása mellett az 1941. június 6-án létrejött német-magyar repülőipari államközi szerződés értelme szerint Szigetszentmiklóson az augsburgi Messerschmitt gyár Me210 és Me109 típusú repülőgépek C-1-es sárkányainak összeszerelése, valamint a stuttgarti Daimler Benz gyár 605A és 605B motorjainak licencben történő gyártása folyt. Az ipari üzem (akárcsak a többi magyar repülőgépgyár) a megtermelt javak többségét nem a Magyar Királyi Honvéd Légierő, hanem a Német Birodalmi Légügyi Minisztérium részére állította elő bérmunka címén, a szerződés szerint 1 milliárd Pengőért. Az amerikai légierő bombázása miatt a kőbányai pincerendszerbe átköltöztetett szigetszentmiklósi gyárban 1944. október 16-ig 272 darab Me210 Ca-1-es szárnyat és a csepeli Weiss Manfréd Repülőgép- és Motorgyár Rt.-vel közösen 1208 darab DB 605A, B és D motort gyártottak le.

A repülőgépgyári bunkerváros

A gyár 1941-es felavatásával egy időben Sailer István vezető építésznek három BBGS rendszerű, azaz 500 kg/m2, illetve 1000 kg tömegű robbanóbomba kontakt telitalálat elleni, illetve gáztámadás és szilánk (repesz) ellen is óvó bombabiztos bunkert (korabeli terminus szerint bunkervárost) is meg kellett terveznie. A nagyobbik objektum (28,55 x 48,15 méter alapterületű) kényelmesen 2200 férőhelyes, a középső (19 x 17,8 méter alapterületű)- aktív parancsnoki állás- 102 fős, a kisebbik (az igazgatósági épület alagsorában) pedig 24 fős lett.

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR21.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR16.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR22.jpg

A BBGS védelem kiépítése érdekében a mérnök az alaplemezt, az oldalfalakat és a felső tetőmennyezetet 2,70 méter vasbetonból készült hálós térvasalással készíttette el, amely –egymásba összefonódó– minden irányban 50 centiméter hosszú, 14 milliméter vastagságú vasbetét szerkezetekből tevődött össze. Ezen felül a legfelső lemezt további 8 milliméter vastag, 10 centiméteres lyukbőségű alsó hálóvasalással is megerősítette, hogy telitalálat esetén a rázkódás következtében ne essenek le a betondarabok a belső helyiségekbe. A vízszigetelés érdekében a fedőlemez tetején 3 rétegű bitumenes csupaszlemez-fedés készült 4 réteg bitumenkenéssel, rajta 6 centiméter vastag védőbetonnal és 40 centiméter vastag földréteggel.

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR8.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR9.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR10.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR11.jpg

A 2200 főt befogadó háromszintes óvóhelyt további 40-50 centiméter vastag monolit vasbetonfalakkal tagolták fel, amelyekbe szintén 18 milliméter vastag vasbetéteket helyeztek el erős vasalásokkal. Az objektum szintenként 10 komposztrendszerű mellékhelyiséggel és 10 darab egymásba nyíló, átlagosan 7 x 16 méter alapterületű helyiséggel rendelkezett, amelyekbe egy-egy Dräger-rendszerű 1,2 m3/perc kapacitású centrifugál- ventilátort is elhelyeztek. Az elektromos motorral meghajtott óvóhelyi szűrőberendezést természetesen áramkimaradás esetén kézi meghajtással is lehetett működtetni. A 2,20 méter belmagasságú szinteket a (belső térben) két 0,55 méter vastag vasbetonfödémmel osztották fel. A tervezéskor arra is ügyeltek, hogy a be- és a kijárat 3-3 ajtókerete is lekerekített legyen, hogy riadó esetén az objektumba tömegesen tolongva menekülők még csak véletlenül se okozhassanak magukban és másokban sérülést a széleknek ütődve. Az óvóhelyre szintenként további 12 hősugárzót is beszereltek a téli időszak bombázásaira gondolva.

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR12.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR13.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR15.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR17.jpg

Bumm a fejre

Egy amerikai szőnyegbombázásnak köszönhetően a nagyobb bunker nyugati oldala 1944 őszén kapott telitalálatot. Az expozíció pillanatában az objektumban tartózkodók közül csak ketten szenvedtek elenyésző sérüléseket a lehulló betondaraboktól: az egyik az arcán, a másik pedig a vállán. A pontos találat és a többi bomba generálta nagymértékű földingás miatt az óvóhely főfalain vízszintes irányú repedések keletkeztek. A helyszíni szemle után az Iparügyi Minisztérium Légoltalmi Osztálya arra utasította Sailer István tervezőt, hogy a felső (külső) repedéseket cementinjektálással, az alsókat (belső) pedig úgy kell kijavíttatnia, hogy a benti repedések alá vasgerendákat kell majd lefektetnie, amelyek közé 1,5 centiméter vastag vaslemezeket kell felfektetni.

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR19.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR20.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR23.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR24.jpg

A bizottság azt is megállapította, hogy a 2,70 méter vastag mennyezet nem elégséges a bombák hatóerejének kivédésére, így a földréteg eltávolítása után először „párnaként működő” 20 centiméter vastag homokréteget, másodszor pedig a találati helyre további 12 sor útburkoló bazaltkocka réteget kell elteríteni csonkagúla alakban. A 4 m2-es alapterületen elhelyezett utcakövek közé 8 milliméter vastag beton-gömbvashálót terítettek le, amelyre ismét 120-as bitumenes papír- és csupaszlemez szigetelést helyeztek el. (Mivel a Horthy-ligeti repülőgépgyárban-, a háború ellenére- 1944. július végén még 3091 fő dolgozott, ez azt jelentette, hogy a telep „bunkervárosának” 2200+102+24 fős befogadóképessége teljesen elegendő volt a 8 órás műszak ideje alatt az ipari park területén dolgozók befogadására.)

DUNAI REPÜLOGÉPGYAR25.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR26.jpgDUNAI REPÜLOGÉPGYAR27.jpg

A parancsnoki-, illetve az igazgatósági épület aljában kialakított legkisebb méretű bunkert nem érte találat a II. világháború során. A két nagyobb objektumot 1951-ben újíttatta fel az 1949. november 1-én felszámolt repülőgépgyár helyére beköltöző Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat igazgatósága. Ekkor újították fel a parancsnoki óvóhely kommunikációs rendszerét, illetve ekkor alakítottak ki a kisebbik létesítményben a tárgyalótermet is.

Jamrik Levente

SZEX, GYILKOSSÁG, INTRIKA, KORRUPCIÓ- A BUDAI VÁRNEGYED TITKAI TÚRA:

A Túra most Június harmadik VASÁRNAPJÁN (2013.06.16.) lesz. A séta folyamán a következő témákat boncolgatjuk:

- NEVEZETES GYILKOSSÁGHELYSZÍNEK
- TITKOS LESZBIKUS KÖZPONTOK
- 1849-ES, 1944-ES KÉMKÖZPONTOK
- A GESTAPO ÉS AZ SS FŐHADISZÁLLÁSAI
- HÍRES EMBEREK SZERELMI FÉSZKEI
- POLITIKAI OKOKBÓL LEBONTOTT HÁZAK
- KÍSÉRTETJÁRTA ÉPÜLETEK
- IRODALMI ÉS OKKULT SZALONOK

- REJTJELEK A HOMLOKZATOKON
- ELÁSOTT ARANYKINCSEK NYOMÁBAN
- ELFELEJTETT HŐSÖK ÉS ANEKDOTÁK


A JÚNIUS 16-ÁN DÉLUTÁN 2-KOR KEZDŐDŐ TÚRA 3500 Ft-ba kerül személyenként. A nagy érdeklődés miatt előre kell jelentkezni vagy az ARTISTFAMA@GMAIL.COM címen, vagy a 30-434-66-80 számon. A túra a volt Honvéd Főparancsnokság (DÍSZ TÉR 17.) romos épülete elől indul és a Bécsi kapu térnél fejeződik be.

ÍGY TALÁLSZ ODA A BUDAI HELYSZÍNHEZ

 

A bejegyzés trackback címe:

https://falanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr805361812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prokee · http://prokee.blog.hu 2013.06.14. 22:48:51

Eh, pont ma mutogattam meg kívülről a Csepel Autógyárat a feleségemnek, és sztoriztam róla neki.

Vaccpaör Dóri 2013.06.15. 23:39:42

Mifaszom préri? Jó termőterület, csak nem volt baszottul beépítve, mert a köcsög parasztok, akik enni adtak a népeknek, nem adták ki koncesszióba. Amúgy meg biztosan Miklós? Mert ma sem az, hanem Tököl...

mis 2013.06.16. 10:55:06

a gömbvas az köracél :)

lifelike 2013.06.16. 10:55:24

@Vaccpaör Dóri: Szep nyelvezetu hozzaszolas, jo latni hogy az internet mar mindenhova eljutott

prokee · http://prokee.blog.hu 2013.06.16. 10:55:27

@Vaccpaör Dóri:
A reptér Tökölön van, és ott volt a Pestvidéki Gépgyár is. Ez fedősztoriként gázkészülékeket gyártott, valójában hadiüzem volt.
A háborús repülőgépgyár Szigetszentmiklós és Szigethalom között volt, a volt Csepel Autógyár területén.

min 2013.06.16. 11:53:35

Tisztelt posztíró!
A gömbvas az a golyó, amiből igen nehéz hálót készíteni...:-)

don-kanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2013.06.16. 11:56:08

@min: Tisztelt min!

A gömbvas- a nevével ellentétben- nem egy gömbbé kovácsolt vas, hanem egy hengerelt, kör- keresztmetszetű rúdvas

hu.metapedia.org/wiki/G%C3%B6mbvas

min 2013.06.16. 12:10:45

@don-kanyar: Tisztelt don-kanyar!
Ennyi erővel akkor nevezhetjük akár tömör csőnek is.

don-kanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2013.06.16. 12:12:49

@min: Valóban, de a gömbvas a hivatalos szakkifejezés. Nem én találtam ki a szót :)

a rettegett drótos 2013.06.16. 22:40:15

@min: gondolom a szögvasból meg szöget készítenek...

Sigismundus · http://csakugyirkalok.blog.hu/ 2013.06.17. 19:02:14

" A 95 millió pengős bankhitelből felépített gyár az 1931. évi XXI. törvénycikkely alapján egyébként 15 évre szóló maximális illeték- és adókedvezményt kapott. "

Nahát szóval, ez nem a rendszerváltásunk utáni találmány, ezek szerint hanem már régen is bevett dolog volt?

ügyelő 2013.07.06. 15:10:24

nem gömb,hanem rúd, és nem vas, hanem acél.